על חשבונית דיגיטלית ודיווח עסקאות בעידן הדיגיטל

על פי החוק במדינת ישראל והוראות רשות
המיסים, חייב כל בעל עסק במתן קבלה מיד עם קבלת התשלום מהלקוח. עוסק מורשה מחוייב
גם בהוצאת חשבונית מס עבור כל עסקה המבוצעת עם לקוח של העסק ובהעברת המע"מ
שנגבה לרשויות המס.

עסקים רבים בימינו, בעיקר בתחום המסחר
המקוון, מציעים את רכישתם של מגוון מוצרים ושירותים מרחוק. עסקאות רכישה אלה,
מחוייבות כמו כל עסקה אחרת בהפקת מסמכים רשמיים עבור הלקוח המשלם, בהתאם לסוג העסק
והגדרתו על ידי הרשויות:

עוסק פטור – עוסק המוגדר כפטור מחוייב
בהפקת שני מסמכים רשמיים ללקוחותיו, עבור כל עסקה: דרישת תשלום (הנקראת חשבונית
עסקה) וקבלה.


עוסק מורשה – מי שמוגדר כעוסק מורשה נדרש
להפיק שלושה מסמכים רשמיים ללקוחותיו, עבור כל עסקה שמתבצעת: דרישת תשלום, חשבונית
מס וקבלה.

מכיוון שפעילות מכירה ורכישה מרחוק אינה
מאפשרת את מתן המסמכים הרשמיים המודפסים ישירות ובאופן מיידי ללקוח, נדרש פתרון
המאפשר את העברתם באופן מסודר, מתועד ועל פי חוק. לשם כך, נוצרו תוכנות ומערכות
ייעודיות להפקת המסמכים מרחוק, המציעות את
הפתרון האידיאלי: חשבונית דיגיטלית.


מהי חשבונית דיגיטלית?

חשבונית דיגיטלית מהווה כיום תחליף למסמך
המודפס, המוכר על פי חוק ומהווה חשבונית לכל דבר ועניין. החשבונית הדיגיטלית, כמו
גם הקבלה, מופקות על ידי התוכנה הייעודית כמסמך ממוחשב, הכולל את פרטיו של העסק,
את פרטי העסקה, סכום העסקה, פרטי המשלם וחתימה דיגיטלית (המוכרת גם היא על פי חוק
כחתימה רשמית של בעל העסק).


לשימוש בחשבונית הדיגיטלית יתרונות רבים, ההופכים
אותה לאחד הכלים הנפוצים והמבוקשים היום בקרב בעלי עסקים ובהם מספר יתרונות בולטים:


מערכת קלה ופשוטה לתפעול – המערכות המוצעות כיום לעסקים הינן אינטואיטיביות ופשוטות
ביותר לשימוש, כך שמאפשרות לכל בעל עסק, גם ללא ניסיון או ידע בהפקת חשבוניות
וקבלות, להפיק מסמכים אלו בקלות. כמו כן, מכיוון שמדובר במערכת ממוחשבת, יכול בעל
העסק להשתמש בתוכנה ולהפיק מסמכים ללקוחותיו מרחוק (גם אם אינו נמצא בבית העסק),
מכל מקום ובכל שעה.


תיעוד – המערכת מתעדת את כלל העסקאות והמסמכים המופקים באמצעותה
ובכך מאפשרת לבעל העסק או לבאי כוחו (מנהלים, רואה חשבון וכו') לעקוב אחר העסקאות
שבוצעו ולבצע בקרה בכל הנוגע לדרישות התשלום שנמסרו ללקוחות והתשלומים שהתקבלו
בפועל.

הפשטות בשימוש בתוכנות אלה מייתר בעצם את
הצורך בעובד ייעודי שתפקידו להתעסק בהפקת מסמכים מודפסים, בתיוקם ובתיעודם.


ידידותי לסביבה וללקוחות – מכיוון שחשבונית דיגיטלית הינה מסמך ממוחשב שאין צורך
בהדפסתו, השימוש בה נחשב לפעילות ירוקה וידידותית לסביבה. כמו כן, עבור הלקוח ישנה
תועלת רבה בעצם קבלת המסמך הממוחשב מיידית עם ביצוע העסקה ובאופן המאפשר את
שמירתו, תיוקו ויצירת תיעוד עבור העסקה במחשבי העסק, בקלות וללא כל צורך בסריקת
המסמך המודפס.


דיווח לרשויות המס

בהתאם לסוג העסק, קיימת חובת הדיווח
התקופתי לרשויות המס, על כלל העסקאות וההכנסות שבוצעו בתקופה המדווחת. לרוב, מבוצע
הדיווח באמצעות רואה החשבון של העסק. ריכוז העסקאות מוגש לרואה החשבון על ידי בעל
העסק ומתפקידו לסדרן, לחשב את סך העסקאות ולהעביר את הדיווח לרשויות המס. את נושא
התזרים מזומנים השוטף של העסק
מומלץ להפקיד בידיו של איש מקצוע מקצועי כמו יועץ עסקי למשל, שיכול לכוון ולהנחות את נושא ניהול הכספים בעסק.


כאשר מבוצע שימוש בחשבונית דיגיטלית,
מאפשרת המערכת להפיק בקלות דוח המרכז את כל המידע הרלוונטי על העסקאות שבוצעו
בתקופה המבוקשת וכך חוסכת עבודה רבה ואף טעויות העלולות להיווצר בביצוע החישובים
על סמך ניירת מודפסת.


חשבונית דיגיטלית אם כך הינה אחד הכלים
החשובים והנחוצים לעסק בעידן הדיגיטל ומעניקה למשתמשים בה יתרונות רבים על פני
השימוש במסמכים המודפסים. לכן, מומלץ לכל עסק, במיוחד לאלו העוסקים בפעילות המסחר
המקוון, לשקול את השימוש במערכת המאפשרת הפקת חשבוניות דיגיטליות. שימוש במערכות
ותוכנות אלה יתרום רבות לייעול ופישוט תהליכי הפקת החשבוניות, הפקת הקבלות, התיעוד
והדיווח.

אולי יעניין אותך

 דיגיטלי
sandi-bar(3)
da1
yostore1
yael7

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח