מכל פעילויות יחסי הציבור בכלי המדיה השונים, הופעה בטלוויזיה היא
המשמעותית ביותר עבור רוב החברות עמם עבדתי במהלך השנים. כולם רוצים להגיע לשם ויש
בכך מן הצדק. אין ספק כי הופעה בטלוויזיה היא הדרך הטובה ביותר להעביר את המסר של
החברה, הארגון, השירות או המוצר אותו אנו משווקים. אם מדובר בתכנית אירוח, בתכנית
כלכלית, בחדשות או בכל תכנית אחרת, המסר הויזואלי הוא החזק ביותר וגם הזכיר ביותר
וממצב את החברה גבוה יותר מבחינה תדמיתית. אולם, על מנת למקסם את התועלות מהופעה
כזו ולא לסיים אותה בתחושת החמצה, חשוב להגיע לראיון מוכנים וערוכים היטב. ככל שתגיעו
מוכנים יותר, כך תחושו ותשדרו בטחון רב
יותר, אשר יהפוך את הריאיון למוצלח ואפקטיבי.
אורית בלום, אשת יחסי ציבור מנוסה, אשר הכינה
עשרות מלקוחותיה להופעות בטלוויזיה, עשתה לנו סדר בדברים והכינה רשימת טיפים
שיהפכו את ההופעה בטלוויזיה להישג שיווקי של ממש:
הכנה מראש
– שיעורי בית 1: חשוב לצפות בתכניות קודמות, על מנת להבין מה רוח הדברים בתכנית, מה אורך הראיונות בה, מהו סגנון השאלות, מה מעניין אותם לדעת, מה הגישה של המנחה – האם הוא/היא מפרגן, עוקץ, מתלוצץ וכו'. על סמך האינפורמציה הזו נדע כיצד להתכונן לראיון בצורה הטובה ביותר. לדוגמא: אם מדובר במראיין שקופץ מהר משאלה לשאלה ולא משאיר הרבה זמן למענה – נכין תשובות קצרות וממוקדות, כדי לא להגיע למצב שהוא קוטע אותנו באמצע המשפט. ולעומת זאת, אם מדובר בתכנית "מרווחת" יותר, שבה יש מקום לתשובות ארוכות ומעמיקות, נכין תשובות בהתאם, על מנת לנצל עד תום את זמן המסך שנותנים לנו
– שיעורי בית 2: חשוב ביותר – להעלות על דף את 3 המסרים החשובים ביותר שאנחנו רוצים להעביר. זכרו – לא באנו "לקשקש" עם המנחה, אלא להעביר את המסר שלנו. זו המטרה שלנו ואנחנו חייבים לדבוק בה.
– במידה ונערך עמכם תחקיר טלפוני מקדים, על
ידי תחקירן התוכנית – חשוב להעביר לו/לה את המסרים החשובים ולא להתפזר. יש להתייחס
לתחקיר כהכנה לראיון ולמקד את התחקירן במסר החשוב ביותר שלנו. ניתן להציע שאלות
מנחות, אשר יעזרו גם למנחה וכמובן למרואיין, אשר יידע מראש על מה יישאל. לא פחות
חשוב, גם להיות קשובים לתחקירן ולשים לב לדקויות של שאלותיו, דרכן תוכלו להבין טוב
יותר מה תהיה מהות הריאיון ומה מצופה מכם וכך להתכונן טוב יותר.
– לדאוג לקרדיט – חשוב ביותר להכתיב לתחקירנים
את הקרדיט המדוייק שאתם רוצים שיהיה כתוב על המסך ושהמנחה יציג אתכם. לשאול האם
יהיו כתוביות מתחלפות, ואם כן, לנסח שני קרדיטים שונים. הקרדיט הכתוב צריך להיות
קצר, הכולל את שם המרואיין, התפקיד ושם החברה. חשוב לדייק בקרדיט, על מנת שהצופה
ידע בדיוק מי אתם ומה אתם מייצגים. לאחר שיחת הטלפון עם התחקירן, רצוי לשלוח לו
במייל או בווטסאפ את הקרדיט הכתוב, כדי לוודא שהוא יועבר במדוייק.
–במידה ומבקשים מכם להציג תמונות או סרטונים
במהלך הריאיון, חשוב להציג את התמונות הטובות ביותר, באיכות הטובה ביותר, כאלה המעבירות
את המסר באופן הנכון ביותר, כנ"ל לגבי הסרטונים. יש לשלוח את התמונות
והסרטונים לתחקירן מבעוד מועד, על מנת שיהיה לצוות התוכנית זמן לשבץ אותם כרקע
לראיון
התארגנות באולפן לפני הריאיון
–מומלץ להגיע כחצי
שעה לפני המועד שהזמינו אתכם וזאת על מנת שיהיה לכם מספיק זמן למצוא חניה בנחת, למצוא
את האולפן שהוזמנתם אליו, להסדיר את הנשימה, לשתות משהו ו"להתרגל"
לאווירה בחדר ההמתנה, שבה יושבים המרואיינים, עד שקוראים להם להיכנס לתוך האולפן
עצמו ואף לצפות דרך מסך בראיונות המתקיימים כרגע באולפן. לפני הריאיון, נכנסים המרואיינים
לחדר האיפור, לתהליך קצרצר. ראיון ראשון כרוך בדרך כלל בהתרגשות ולכן אין צורך
להוסיף לכך את הלחץ של הגעה באיחור "עם הלשון בחוץ".. במידה והאייטם
כרוך בהצגת מוצרים או מצרכים, כגון: מזון, הכולל הרכבת מנות לתצוגה באולפן, ירקות
ופירות מחקלאים, מוצר טכנולוגי הדורש הדגמה באולפן ועוד, על אחת כמה וכמה, חשוב
להגיע בזמן ולסדר את הדברים שהבאתם בחדר צדדי המיועד לכך, בצורה הטובה ביותר
לצילומים.
–אם זו הפעם הראשונה
שלכם, עדיף להגיע עם מלווה, בדרך כלל איש יחסי הציבור, או קולגה מהעבודה, חבר או
בן משפחה. מניסיון, מדובר בחוויה קצת מלחיצה, עבור מי שלא מורגל בכך ורצוי לקבל
תמיכה מוראלית מאדם מוכר, עדיף כמובן שיהיה איש מקצוע שיוכל לתת גם טיפים ברגע האמת.
לבוש
– רצוי
מאוד להגיע לריאיון בבגד חלק, רגוע ולא רועש וכמובן לא חשוף. כנ"ל לגבי
תכשיטים גדולים וצבעוניים. אנחנו רוצים שיתמקדו בהבעות הפנים שלנו ובמה שיש לנו
להגיד ולא בבגד שלנו, אלא אם כן הגענו לראיון על תקן מעצבי אופנה או תכשיטנים…
הריאיון עצמו
– חשוב מאוד – להקפיד
לחייך. אדם רציני מעביר מסר קשה ומרחיק, בעוד החיוך מקרב.
– חשוב לדבר לאט
וברור ובקול חזק ובוטח. לפעמים, עקב הלחץ, מרואיינים נוטים לדבר מהר מדי, כי הם
רוצים "לסיים עם זה", כך שדבריהם לא ברורים. חשוב לא לבלוע מילים, אך גם
לא לדבר לאט מדי. הדיבור צריך להיות כמה שיותר קולח ולא מהוסס, המבט למצלמה או
למראיין ולא לצדדים, להשתדל לא לדבר הרבה עם הידיים. המטרה היא לנסות לשדר כמה
שיותר ביטחון עצמי ושחרור, גם אם בפנים אתם "משקשקים"… מה לא לעשות: לא
לשחק עם השיער, או לגעת בפנים במהלך הריאיון, לא לנשוך את השפתיים, לא להתנדנד על
הכיסא או לזוז יותר מדי. חשוב להיות מודעים לכך שגם כשהמנחה לא מדבר איתכם, יש
סיכוי שהצופים עדיין רואים אתכם על המסך בצילום רחב ולכן אתם צריכים להמשיך להיות
"ייצוגיים".
–טיפ חשוב ביותר – זוכרים
את המסרים שהעליתם על הכתב? המשימה שלכם היא לשלב אותם בדבריכם כבר בתחילת
הריאיון, גם אם המראיין לא שאל אתכם את השאלה באופן ישיר. זה מבטיח המשך רגוע יותר
וזורם וגם מונע מצב שבו הריאיון נגמר מהר ממה שחשבתם. מניסיון, אין עוגמת נפש
גדולה יותר מאשר לסיים את הריאיון ולתפוס את הראש כי קלטתם שלא אמרתם את מה שהיה לכם
הכי חשוב להגיד…
–אם מדובר באירוע שאתם
רוצים להזמין אליו אנשים – חשוב להגיד באופן ברור מהו המועד והמקום המיועד ולהגיד
באופן מפורש "כולם מוזמנים"!
–טיפ חשוב מאין
כמוהו, גם כשמדובר בראיון עיתונאי – לעולם אל תגידו שום דבר שאתם לא רוצים שיתפרסם…
נשמע ברור מאליו, אבל מניסיון, המרואיינים לא תמיד מודעים לכך ולפעמים "נסחפים"
בשיחה ופולטים אינפורמציה שלאחר מכן הם מצטערים עליה, אבל – את הנעשה אין להשיב!
בראיונות במדיה אין מקום לפליטות פה! בין אם מדובר בראיון מוקלט או ישיר. כשמדובר
בעיתון, אפשר לבקש מהכתב לא לפרסם זאת, אך כשמדובר בראיון מצולם, זה הרבה יותר קשה.
לכן, חייבים לחשוב על כל מילה שיוצאת לנו מהפה, על מנת להימנע מעוגמת נפש מיותרת.
– במהלך הריאיון,
חשוב להקפיד לא לפגוע באף אחד, גם לא במתחרים שלכם. על המסר שלכם להיות חיובי, תוך
הדגשת היתרונות והחוזקות שלכם.
– חשוב לשים לב
שהמראיין מציג אותכם בקרדיט המדוייק והמלא! אם הוא פספס משהו, לא להתבייש לעצור
אותו ולתקן זאת באופן מיידי. כמו כן, אני תמיד ממליצה ללקוחות שלי להזכיר כמה
שיותר פעמים את שם החברה או המוצר שלהם במהלך הריאיון (זה לא תמיד עובד, עקב
ההתרגשות, אבל חשוב לעשות השתדלות..).
– אם המראיין עושה
סימנים שהוא מתכוון לסיים את הריאיון ויש לנו משהו חשוב להוסיף, אפשר ורצוי לבקש ממנו
להוסיף כמה מילים ולסיים עם משפט "מחץ", שמסכם עבורנו בצורה הטובה ביותר
את הריאיון.
מינוף הריאיון
–ריאיון בטלוויזיה
ובוודאי ראיון שהיה מוצלח במיוחד, הוא כלי שיווקי חשוב מאין כמוהו, לכן מומלץ למנף אותו כמה שיותר בכל האמצעים שעומדים לרשותכם:
באתר החברה, בדף הפייסבוק, בלינקדאין, בניוז לטר, בווטסאפ, במייל ללקוחות
פוטנציאליים ובכל דרך יצירתית נוספת. לתפוצה רחבה יותר, רצוי לעשות שימוש בקידום
ממומן. וכמובן שאפשר ורצוי "למחזר" את הפרסום שוב ושוב לאחר תקופת זמן.
טבילת האש הראשונה באולפן טלוויזיה כמרואיינים, היא משימה מאתגרת ביותר,
אך ככל שתעשו זאת יותר פעמים, תצליחו להעביר את המסרים שלכם באופן קולח, מדוייק
ומשכנע יותר, כך שהמאמץ בהחלט משתלם.