פייסבוק: מלכודת דבש לפוליטיקאי

יש משהו מטעה בשיווק בפייסבוק. ההיזון החוזר שמקבלות פעולות שונות הוא מיידי והוא מספק מאוד – אבל אולי מדובר בתחושה מערפלת חושים.



1. המפסידה הגדולה של הבחירות, לפחות מבחינת השיווק ולפחות זמנית, היא רשת הפייסבוק. הניסוי הראשון של מפלגה שמתקיימת בעיקר בין כותלי הפייסוק, נכשל. ייתכן שזה בגלל המסרים, אולי היא באמת לא הייתה מספיק אטרקטיבית לציבור רחב, אבל בכל מקרה ארץ חדשה הייתה הראשונה שפעלה כמעט לחלוטין באמצעות סרטונים בפייסבוק, ובמקביל זכתה לבידוד מתקשורת המיינסטרים, לא עמדה במשימה.


ארץ חדשה הצליחה לסחוף אחריה כ- 25 אלף קולות באמצעות סדרה ארוכה של סרטונים מינימליסטיים שניסו להציג ריקבון שפשה במסדרונות הממשל: חשיפת ההרגל של ביבי לשים דולרים בגרביים, צבעה על הקשר ההדוקים בין התיק שנתפר לליברמן לבין מינוי היועץ המשפטי הנוכחי, ואף פריצה בשידור חי למשרדי YNET כדי לדרוש את החשיפה המתאימה. כולם עשו רעש יחסי בעולם הפייסבוק, אבל לא פרצו מחוץ לשם – וזה לא מספיק. מעניין היה לראות כמה אנשים אפילו לא שמעו על ארץ חדשה ביום הבחירות, אפילו כאלה המחוברים לפייסבוק ועוקבים אחר הנעשה.



בדיעבד, לאור התוצאות, מעניין אם המפלגות היו מבצעות העברת תקציבים מאסיבית לפייסבוק. העברה שבאה על חשבון דברים אחרים, כגון הפעלת פעילים בשטח. האם ההשקעה של שלי יחימוביץ', טוענת לכתר מלכת הפייסבוק של הבחירות, הייתה שונה לאור התוצאות. כי גם היא השקיעה רבות בפייסבוק, ולמעשה יצאה כשידה על התחתונה. האם הייתה חותכת השקעה באפליקציה שמאפשרת לאנשים להדפיס סטיקרים, או שהייתה חוסכת זמן בכתיבת סטטוסים שמתחילים ב"היי, זאת שלי".



גם במקרה של שלי יחימוביץ וגם במקרה של ארץ חדשה, נראה שהפייסבוק יצר מלכודת דבש. ההיזון החוזר שרשת הפייסבוק מייצרת הוא מיידי ועוצמתי. הקלות שבה אדם נותן לך את תמיכתו באמצעות כפתור הלייק, יחד עם העובדה שבפייסבוק אתה מקיף את עצמך בעיקר באנשים תומכים – יוצרת תחושה של אהדה רחבה בהרבה ממה שקיימת במציאות. הבאז שיצר הפתיח "היי, זאת שלי" בקרב קהילת הפייסבוק היה מאוד חזק, אך הוא נותר, באופן דומה לארץ חדשה, מנת חלקה של קהילה מאוד מצומצמת. זה מעולה עבור עסק קטן ואפילו גדול, אך עבור מערכת בחירות הדורשת להגיע לקהל מאוד רחב בזמן מאוד קצר – כנראה שזה עדיין לא מספיק.



* המנצחים בפייסבוק – בכל זאת חשוב לציין את ההצלחה בשיווק בפייסבוק את נפתלי בנט מהבית היהודי עם סטטוסים מצוינים – קלילים, קליטים ולא מתפשרים.



2. אנו עדיין שבט שיש לו מדורה. בצד השני של הסקלה התקשורתית עומד יאיר לפיד – גיץ שיצא ממדורת השבט והתעופף למעלה, וכל העיניים מרותקות אליו. הוא יצא מהמדורה, הוא מכיר אותה היטב, ובזכות ההילה של המדורה הוא הצית את המדורה הקטנה שלו כשפגש בשטח המיובש. זמן המסך שקיבל לפיד וההתייחסות לכל אמירה שולית שלו, סיפקו לו את נקודת הזינוק הטובה ביותר. וגם להיפך, העובדה שתקרית פליטת הפה בה אולי התכוון לומר "פרענקים" כשהתייחס לשס, זכתה לחשיפה רק בארץ נהדרת לאחר סגירת הקלפיות, מצביעה מה המדיה החשובה באמת. אך זו לא הסיבה היחידה להצלחה של יאיר לפיד – ההצלחה שלו נעוצה בכך שהוא היה הראשון לזהות מה הרוב רוצה והוא נתן לו את זה בכמויות.



ויותר משזה מראה על היכולת של לפיד זה מראה על ההירדמות של "המותגים" האחרים שנצמדו לאותן פרדיגמות, אותן סיסמאות שחוקות שמלוות אותם עשרות שנים. נראה שהאסימון נפל לנתניהו ממש ברגע האחרון עם המינוי את כחלון – העתקה של המדיניות של יאיר לפיד שהתרחק מפוליטיקאים. כי כחלון בנקודה זו בזמן נחשב כבר איש מקצוע ולא פוליטיקאי. אבל זה כבר היה מאוחר מידי.



בסך הכל גם העבודה (למרות התעוררות מסויימת), גם התנועה של לבני, גם הליכוד, הלכו בדרך מוכרת ושחוקה. סיסמאות שהיו מתאימות לקמפיין גם בשנות ה- 80, שימוש באותו פורמט של תמונות ואותם צבעים, שמרחוק כבר אי אפשר לדעת מי הוא מי.



היחידים שבאו לשנות היו מרץ והבית היהודי. המשותף לשתי המפלגות הניציות, הוא שהם פנו לתחושת השייכות. הבית היהודי עם שימוש בשפה חדשה – בואו הביתה, ומרץ שתמיד היו שונים, אבל הפעם הצליחו להתקרב למרכז עם הסיסמא המשובחת "שמאלנים הביתה". זאת מול סיסמאות של הבטחות – "יכול להיות כאן טוב יותר" של העבודה או צריך "מנהיג חזק" של הליכוד.


אולי יעניין אותך

 דיגיטלי
sandi-bar(3)
da1
yostore1
yael7

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח