כל שנה משיקים בעולם עשרות קמפיינים בנושא נהיגה בשכרות. קיבצנו 8 קמפיינים איכותיים שהצליחו לצמרר אותנו ולעשות את הבלתי יאומן שחר קיסינג'ר תאונות דרכים שסיבתן מקושרת לאלכוהול הן תופעה טרגית עולמית שנתוניה מדאיגים. נהיגה בשכרות בישראל מוגדרת כמצב שבו ריכוז האלכוהול בדם הוא מעל 0.05%, כאשר לנהגים צעירים ריכוז האלכוהול המותר בדם הוא 0.01% בלבד. בארה"ב, למשל, אלכוהול הוא הגורם למותם של 35% מסך כל ההרוגים בתאונות הדרכים. נהג שעולה על הכביש אחרי שצרך משקאות אלכוהוליים נמצא בסיכון גבוה פי 17 להיות מעורב בתאונת דרכים קטלנית, ואם הוא נהג צעיר – הסיכוי שיהיה מעורב בתאונת דרכים קשה גבוה אפילו יותר. חברות ביטוח רכב אף מגדירות מחיר שונה עבור נהגים צעירים, מכיוון שנהגים אלו חשופים מלכתחילה לרמת סיכון גבוהה יותר ומועדים יותר למעורבות בתאונות דרכים – עם אלכוהול ובלעדיו.
איך נלחמים בתופעה? דרך השקעה בתשתיות, הדרכות בבתי הספר והקדשת תקציבים גבוהים בקמפיינים פרסומיים. ניתן לראות את הקמפיינים הללו בכל אמצעי התקשורת, ומטרתם כמובן היא להעלות את המודעות לסכנות, יצירת הרתעה והקטנת מספר הנהגים השיכורים שעולים על הכביש. כדי להבין עד כמה הקמפיינים הללו אפקטיביים במלחמתם, קיבצנו עבורכם כמה מהקמפיינים המוצלחים ביותר שנעשו בשנים האחרונות בארץ ובעולם. אלכוהול ונהיגה לא הולכים ביחד אחד הקמפיינים היותר מבריקים שנעשו בישראל הופק ב-2009 כחלק משיתוף פעולה בין משרד הפרסום ראובני פרידן IPG ועמותת "אנשים באדום", עמותה התנדבותית שמטרתה לצמצם ולהוריד את מספר תאונות הדרכים. בסרטון בן ה-30 שניות מוצג גבר יושב על הבר, כשהמשקה שלו מונח לצד מפתחות הרכב. הוא נוגע במפתחות ומתכונן לתזוזה, כשלפתע כיסא הבר המסתובב הופך לכיסא גלגלים. בנוסף לווידאו החזק, לווה הקמפיין בהגעת מתנדבים לאזורי הבילוי שהצמידו תווי "נכה" לשמשות הרכבים החונים. על התווים נכתב: "למקרה ששתיתם ואתם מתכוונים לנהוג".
ה
הלילה שלך עלול להתהפך בדקה
משרד הפרסום לאו ברנט, מוביל הקמפיין הבריטי "Think!", החליט להזכיר לנהגים הבריטים כיצד ברגע אחד של חוסר תשומת לב, עולמם עלול להיחרב. דרך שימוש בטכניקת המתיחה במצלמה נסתרת, יצרו ברנט פרסומת בה רואים בליינים שיכורים נכנסים לשירותים הציבוריים, מתבוננים בעצמם במראה וקופצים בבעתה כשהמראה מתנפצת עליהם בשנייה.
אל תשבור לכלב שלך את הלב
קמפיינים רבים מתמקדים בתחושות הקשות שיחוו היקרים לנו במידה ונפגע חלילה בתאונת דרכים. יצרנית הבירה Budweiser בחרה לתקוף את הנושא מזווית קצת אחרת ומציגה את הצער שיחוו גם חיות המחמד שלנו, זאת הסיבה שהפרסומת של Budweiser הופכת את הקרביים. יצרנית הבירה השיקה ב-2014 פרסומת בת 60 שניות שמעניקה קול לחוויה הרגשית של חיית המחמד שלנו. הפרסומת מתמקדת במערכת היחסים שבין בחור צעיר לידידו הטוב ביותר של האדם. השניים קשורים זה לזה ועושים הכל ביחד. כשהצעיר מבושש לחזור הביתה והכלב כמעט ומאבד תקווה, גם הצופים מחסירים פעימה וחוששים שהנורא מכל קרה. לפחות עד לסיום שובה הלב שמאחד בין השניים ומעדכן אותנו שלא רק שהבעלים בחיים, הוא ניצל כי העדיף להישאר לישון אצל חבריו מאשר לעלות שיכור על הכביש.
שתו יותר, סעו הביתה ברכבת
קמפיין אחד של בירת Antarctica ביחד עם חברת הפרסום AlmapBBDO בחר שלא לפנות לרגש – אלא דווקא לכיס. שתי החברות יצרו שיתוף פעולה שכולו ווין-ווין עבור כל הנוגעים בדבר – הבליינים, חברת הבירה ואפילו הסביבה. כדי לעודד את באי הקרנבל בריו להשתמש בתחבורה הציבורית, במקום להסתכן בנהיגה בשכרות, השקיעה חברת הבירה במכונות ייעודיות שחיכו לבליינים בתחנות הרכבת השונות שהקיפו את מסלול הקרנבל. אותן מכונות אפשרו לבליינים לשלם על כרטיס הנסיעה שלהם בעזרת פחית בירה, ואילו הפחיות שהוכנסו למכונות נתרמו מאוחר יותר למחזור. האפקטיביות המדהימה של הקמפיין הזה, שהפכה לפחות באותו היום את הכבישים בעיר הברזילאית לקצת פחות מסוכנים, העניקה לחברת הפרסום הרבה מאוד אזכורים חיוביים ברשת ויצרה באז של תגובות משבחות שהגיעו מכל רחבי העולם.
עכשיו אתם רואים אותו, אחרי שתשתו כבר לא תראו
קמפיין עוצמתי באמת יוצא ממחוזות המובן מאליו ומוכיח שלחשוב מחוץ לקופסה זאת אמנות. זה בדיוק המקרה עם חברת FIAT ברזיל שהשיקה קמפיין כחלק ממלחמתה בתאונות הדרכים. המהלך החדש שמגיע בצורת פוסטרים של פחיות בירה מעביר היטב את המסר לפיו אלכוהול מטשטש את הראייה ועלול לגרום לנהגים הצורכים אותו שלא לשים לב להולכי הרגל ורוכבי האופניים שיחלפו בדרכם.
CycleLove 'Now you see it Now you don't' FIAT
אלכוהול חזק משנדמה לכם
בסדרת תמונות מיוחדת, ממחישה עמותה פורטוגלית את האופן בו שתיית משקה אחד עלולה להסתיים בתאונת דרכים קטלנית. בתמונות רואים מכוניות שונות פוגעות בסוגי משקה שונים, כשהפריים מתרכז בדיוק ברגע המבעית מכל, שבו הן המכונית והן כוס המשקה מתנפצות לרסיסים.
אל תגרמו להם להחליף אתכם
אחד הדברים העצובים ביותר בהתבגרותו של אדם, הוא ההבנה שהחיים ימשיכו גם אחרי שנמות. את החשש הקמאי הזה לקחו פרסומאים מקניה כאשר העניקו לקמפיין שלהם את הסלוגן: "החיים ימשיכו גם בלעדיך. אל תשתה ותנהג". הסלוגן הנועז מתנוסס מתחת לתצלום של שלושה גברים אשר שותים בירה וצוחקים, כשעל שניים מהם מצוין שהם החברים שלנו, בעוד השלישי מוגדר בתור "המחליף". ואכן, אם נמות, לחברינו לא תהיה ברירה אלא למצוא לנו מחליף ותודו שזה קצת כואב.
diagio 'Stay alive, don't drink and drive' Kenya
טיפש אבסולוטי
וודקה Absolut ידועה בכרזות המפורסמות והפופולריות שלה. לפני כמה חודשים היא זכתה להומאג' מיוחד שנעשה על ידי מספר מעצבים גרפים מבית היוצר של Adbusters, מגזין קנדי שיוצא נגד תרבות הפרסום (האות E שהתווספה אמורה לסמן לקוראים שזאת לא פרסומת מקורית של חברת האלכוהול). בכרזות השונות רואים צילום של זירת תאונת דרכים, כששרטוט גיר של בקבוק הוודקה המפורסם מחליף את המסומן הרגיל במקרים כאלו – להלן שרטוט גופתו של הולך הרגל שנדרס. בכל כרזה רואים זירת תאונה אחרת, וסיסמאות בסגנון "Absolute end" ו-Absolute stupidity"" מעבירות היטב את המסר – אכן, לנהוג תחת השפעת אלכוהול זה טמטום מוחלט.