שיווק בדואר האלקטרוני – לשמור על הדרך הנכונה

סקרים רבים בתקופה האחרונה הצביעו על ירידה חדה בשיעור פתיחת הדואר האלקטרוני בקרב נמענים, ונתונים אלה רק מחזקים את התחושות שמבטאים מנהלי השיווק בשאלות שהוזכרו לעיל. לתחושות ולתוצאות הסקרים יש סיבות טובות. סיבה אחת היא התקדמות הטכנולוגיה – פילטרים הקיימים בארגונים מונעים מהדיוור מלהגיע אל יעדו. סיבה נוספת לירידה המתמשכת בשיעור החשיפה נובע מהתבגרות שוק הדואר האלקטרוני. הנמענים פיתחו יכולות גבוהות לזיהוי דיוורים שאינם מעניינים אותם, והם לא פותחים אותם באופן אנסטינקטיבי. ישנה סיבה חשובה נוספת, מעגל הקסמים על פיו ככל שלדיוור אפקטיביות גבוה, כך יותר מדוורים, וככל שיותר מדוורים האטרקטיביות של כל הודעה יורדת.



למרות הנתונים והסיבות שהוזכרו לעיל, סקר אחרון של חברת DoubleClick מציין כי אחוז ההמרה של קמפיינים בדיוור אלקטרוני שמר על רמתו הגבוהה ביחס לאפיקי פרסום אחרים. אחוז ההמרה, הוא אחוז הנמענים שפתחו את המייל וביצעו את הפעולה אליה כיוונו השולחים, בין אם מדובר ברכישה של מוצר, הזמנת קטלוג, מילוי טופס או הדפסת קופון.



המסקנה היא שאנשים כן מתייחסים לדיוורים, ומעוניינים לקבל מידע כאשר הוא מעניין אותם. כאדם פרטי, אני מקבל עשרות הודעות דואר אלקטרוני ביום, אחוז גבוה מאוד אני מסווג כספאם, על אחוז לא קטן מהדואר אני עובר בזריזות, ורק אחוז קטן יחסית אני קורא בעיון ומונע בעקבותיו לבצע פעולה. השאלה שכל משווק טוב צריך לשאול את עצמו, היא מה המאפיינים של דיוור שיביא את הנמען לזהות את ההודעות הנשלחות כחשובות עבורו, לקרוא אותן ולהניע אותו לפעולה בעזרתן.



חשוב להבין, כי קמפיין דיוור מוצלח הינו מכלול של פעולות ואינו מסתכם בלחיצה על SEND. בתהליך הדיוור חייבים להתקיים השלבים הבאים, ובסדר הנכון:



  1. אפיון קהל המטרה לדיוור ואיסוף הרשומות- על הרשומות להיות מפולחות, אישיות וברשות הנמען.
  2. הכנת ההחומר – התוכן והעיצוב צריכים להישקל בקפידה לאור ההיכרות עם הלקוחות. יש לתת דגש חשוב על שימושיות.
  3. פעולת הדיוור – חייבת להתבצע ע"י כלי איכותי, ולבטח לא דרך האאוטלוק.
  4. בדיקת תוצאות הדיוור- ניתוח של תגובת הנמענים. מבחינת אחוזי קריאה ופרמטרים אחרים לאור המטרות שהוגדרו לדיוור.


איפה הלקוחות נמצאים ?


לפני שניתן להתחיל לדוור ללקוחות הפוטנציאליים ולהגדיל באמצעותם את המכירות, מן הסתם, יש צורך במאגר של כתובות רלוונטיות אליהן רוצים לדוור. השגת הכתובות אינה קלה כלל ועיקר, בעיקר לאור העובדה כי דיוור יעיל ואיכותי מתבצע רק לאלה שהסכימו לקבלו ומצפים לו. ישנן מספר שיטות לאיסוף כתובות, כשישנם שני קווים מנחים: הראשון, אין לדוור לאדם שלא הסכים מפורשות לקבל דיוור. הדבר חשוב גם מבחינה עסקית וגם מחינה חוקית. הרגולציה בשנה האחרונה הפכה למחמירה בעיקר באירופה, ובספרד צפויים קנסות כבדים על מדוורים ללא רשות, אך גם בארץ צפויה החמרה בנושא. הקו המנחה השני הוא שלכל אחד יש כתובת דואר אלקטרוני וצריך רק לזכור לאסוף אותה. יש לשים דגש כי בכל אינטראקציה עם לקוח חדש ואפילו לקוח פוטנציאלי, נבקש את כתובת הדואר האלקטרוני. כמו כן, באתר האינטרנט של החברה יש צורך לאפשר לגולש, כמעט בכל עמוד להירשם לדיוור של האתר. כל זאת כמובן תוך הסבר כי מסירת הכתובת תעשה אך ורק כדי למסור מידע ללקוח, והיא לא תועבר לשום גורם אחר.




לצאת לדייט עם הלקוחות…


לפני דיוור ובמהלכו, חייב המדוור לברר מה מעניין את הנמען ? איזה מידע הוא רוצה לקבל ? איזה מידע הוא אינו רוצה לקבל ? כדי לענות על שאלות אלה, יש לבצע היכרות עם קהל היעד. חיתוך על פי גיל, מין, תחומי עניין, רמת כתיבה וסוגי תכנים. מדובר בעצם ליציאה לדייט ארוך עם הלקוחות הפוטנציאליים ( Relationship Marketing). ככל שההיכרות תהייה טובה ועמוקה יותר, כך לאורך זמן תתרחש אינטראקציה חיובית עם הלקוחות, האמינות תגדל וקהל הלקוחות יתרחב. בהתחלה מנסים לנחש על פי הניסיון והיכרות כללית מה הם אוהבים, לאחר מכן יש לבחור קבוצת ניסוי ועל פי התגובות שלהם לבצע התאמות בדיוור.



לאורך כל תקופת הדיוור, אם מדובר במספר חודשים או מספר שנים, יש צורך לבצע ניתוח של תוצאות כל דיוור, לבחון מה הקהל קרא ומה לא, כמה לקוחות פתחו את הדיוור, וכמה לקוחות ביצעו רכישה או פניה בעקבות כך – מערכות רבות מאפשרות לעשות את הניתוח הזה בקלות יחסית. לפעמים שינוי קל בשורת הנושא יכולה להביא לשינוי משמעותי בתוצאות.




הכי חשוב לזכור: בפעולת הדיוור אתה נכנס לשטח הפרטי של הלקוח, ואם הוא לא יאהב את זה הוא גם לא יאהב אותך. יש לבצע דיוור בצורה חכמה, מקצועית, תוך שמירה על חוקי אתיקה וחוקי המדינה אליה מדוורים.



אלון זכאי, מנכ"ל A-2-Zלשיווק בינלאומי באינטרנט, ורשת הפרסום המקוון Netting.

אולי יעניין אותך

 דיגיטלי
sandi-bar(3)
da1
yostore1
yael7

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח