מכירות הרכבים החשמליים בישראל יוכפלו השנה ויגיעו ל-19 אלף, כך צופה הכלכלן הראשי של BDO, חן הרצוג, בדו"ח הסוקר את חדירתם לישראל, התחזית לשנים הקרובות ותמונת המצב של המכירות, תשתיות ורגולציה ברחבי העולם. בחמשת החודשים הראשונים של השנה עלו על כבישי ישראל 8,650 רכבים חשמליים ונטענים והמגמה צפויה להתחזק בחודשים הבאים.
הרצוג מציין ש-2021 צפויה להיות שנת מפנה במכירות הרכבים החשמליים בישראל שיתפסו נתח שוק של 5.5% מכלל מכירות הרכבים החדשים. למרות הצמיחה, השוק הישראלי עדין מפגר בתחום זה אחר מדינות אירופה שם נתח השוק גדול פי 3 והגיע השנה ל-15% מכלל הרכבים. יחד עם זאת, הניסיון העולמי מראה שחציית נתח שוק של 5%, שהגענו אליו החודש, מהווה נקודת מפנה בחדירת רכבים חשמליים שממנה נרשם זינוק חד במכירות. כך לדוגמה, בהולנד לקח לשוק שנתיים לצמוח מנתח שוק של 5% לנתח שוק של 25% בשנת 2020 ובשוודיה נרשמה צמיחה תוך שלוש שנים מ-5% ל-32%.
על סמך קצב הצמיחה, מעריכים ב-BDO שבשנת 2025 יגיע מספר הרכבים החשמליים והנטענים בישראל ל-215 אלף. לדברי הרצוג, העובדה שישראל מפגרת ביחס למדינות אירופה בחדירת רכבים חשמליים מהווה כשל של המדיניות הלאומית. הבעיה היא שהתשתיות הלאומיות עדיין לא ערוכות כדי להתמודד עם מהפכת הרכב החשמלי ואילו תכנון משק החשמל בישראל עדיין מתבצע לפי תחזית שעודכנה לאחרונה בשנת 2018, שאינה כוללת את השפעת הרכבים החשמליים על הביקוש לחשמל. התוצאה היא תכנון חסר של תשתיות לאומיות.
האתגר של הממשלה הבאה לגבש מדיניות להסרת חסמים ועידוד כניסת רכב חשמלי, כדי להביא לכך שישראל תשנה את מעמדה ממדינה המפגרת ביישום מהפכת הרכב החשמלי למדינה שמובילה אותו. לישראל, כמדינה קטנה וצפופה, שמחירי החשמל בה זולים ומחירי הדלק יקרים, יש יתרון להוביל את מהפכת הרכב החשמלי. היתרון למשק הלאומי של הרכב החשמלי נובע משילוב של יתרונות סביבתיים וכלכליים. הרכב החשמלי הוא גם ירוק וגם כחול-לבן, כיוון שמקורות יצור החשמל בישראל הם מיצור מקומי – גז ואנרגיות מתחדשות, בעוד שמקור האנרגיה לרכבי הבנזין הינו נפט מיובא.
כדי להצליח במאבק במשבר האקלים ובמעבר לכלכלה דלת פחמן לא מספיק רק אנרגיות מתחדשות. תחום התחבורה מהווה מרכיב מרכזי בפליטות מזהמים בישראל, ולכן חייב לתפוס מקום מרכזי במדיניות הפחתת הפליטות, אומרים ב-BDO.